Hastanemiz
Hasta Hakları Birimi 2004 yılı itibariyle hizmet vermeye başlamıştır.
Hasta Hakları Birimi görevini yerine getirirken 3359 sayılı Sağlık
Hizmetleri Temel Kanununun 9. maddesinin C bendine, 181 sayılı Sağlık
Bakanlığımız teşkilat ve görevleri hakkındaki kanun hükmünde
kararnamenin 43. maddesine ve 01.08.1998 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Hasta Hakları Yönetmenliğine dayanarak görevini ifa
etmektedir.
HASTA HAKLARI:
- Bilgi talep edebilme hakkı,
- Sağlık Kuruluşunu seçme ve değiştirme hakkı,
- Personeli tanıma, seçme ve değiştirme hakkı,
- Öncelik sırasının belirlenmesini isteme hakkı,
- Kayıtları inceleme ve kayıtların düzeltilmesini talep etme hakkı,
- Bilgi verilmemesini isteme hakkı,
- Mahremiyete saygı gösterilmesi ve bunu talep hakkı,
- Tedaviyi reddetme ve durdurma hakkı,
- Tıbbi araştırmalarda rıza alınması hakkı,
- Güvenliğin sağlanması hakkı,
- İnsani değerlere saygı gösterilmesi ve ziyaret hakkı,
- Refakatçi bulundurulması hakkı,
- Müracaat, şikayet ve dava hakkı,
- Kurumun imkanları ölçüsünde dini vecibeleri yerine getirme ve dini hizmetlerden yararlanma hakkı,
- Müracaat, şikayet ve dava hakkı,
- Hastanın onurlu şekilde ölmeye hakkı vardır.
HASTA SORUMLULUKLARI:
- Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalı ve sağlıklı bir yaşam için verilen tasfiyelere uymalıdırlar.
- Kişiler uygunsa kan verebilir ya da organ bağışında bulunabilir 3. Basit durumlarda kişiler kendi bakımlarını yapmalıdır.
- Hasta, sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerdeki değişiklikleri zamanında bildirmek durumundadır.
- Hasta, kimliğini üzerinde bulundurmak zorundadır.
- Hasta, Yakınmalarını, daha önce
geçirdiği hastalıkları, yatarak herhangi bir tedavi görüp görmediğini,
eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve tüm sağlığıyla ilgili bilgileri
tam, eksiksiz vermelidir.
- Hasta; başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır.
- Hasta, Sağlık Bakanlığı ve diğer sosyal güvenlik kurumlarınca belirlenen sevk zincirine uymalıdır.
- Hastanın, tedavi bakım ve rehabilitasyon sürecinde sağlık çalışanları ile işbirliği içinde olması beklenir.
- Hasta, randevulu hizmet veren
bir sağlık tesisinden yararlanıyorsa randevunun tarih ve saatine uyması
ve değişiklikleri ilgili yere bildirmesi gerekir.
- Hasta, hastane personelinin, diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına saygı göstermelidir.
- Hasta, hastane malzeme ve demirbaşlarına verdiği zararı karşılamak zorundadır.
- Hasta, tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve anlayamadığı yerleri sormalıdır.
- Hastanın, tedavisi ile ilgili önerilere uyum sağlayamama durumu söz konusu ise bunu sağlık çalışanına bildirmesi gerekir.
- Hasta, sağlık bakım ve taburculuk sonrası bakım planını beklediği gibi doğru anlayıp anlamadığını belirmesi gerekir.
- Hasta, uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.
İŞLEYİŞ:
- Hastanın görüş ve şikayeti aynı gün alınır ve şikayet formu doldurtulur.
- Çok acil bir durum varsa çözülmesi yolunda hastane idaresi aynı gün bilgilendirilir.
- Şikayete maruz kalan hastane
çalışanından 1 gün içinde bilgi istenir. Hastane çalışanı bu bilgiyi en
geç 2 gün içinde cevaplandırmak zorundadır.
- Taraflar dışında bilgi alınması gereken kişiler varsa onlardan da bilgi istenir. ( 2 gün içinde )
- Alınan tüm bilgiler ve belgeler hastane hasta hakları kuruluna dosya oluşturularak üçüncü günün sonunda dağıtılır.
- Kurul haftada bir toplanarak (
kurulun kendisinin belirleyeceği gün ve saat ) dosyaları değerlendirir
ve oy çokluğu ile karar verir. ( en geç 11 gün içinde )
- Karar hasta hakları birimine bildirilir. Hasta hakları birimi raporları arşivler.
- Şikayetten sonra en geç 15 gün içinde sonuçtan taraflar haberdar edilir.
HASTAYA:
- Karar hakkında bilgi verilir.
- Bu aşamadan sonra yapması gerekenler konusunda bilgi verilir.
- Hastanın sonraki süreci takip etmesini kolaylaştırıcı olmak üzere irtibat veya kayıt numarası verilir.
- Kararın sonucu idari ve adli takip açısından hastane idaresine ve hasta hakları merkezine bildirilir.
- Tüm bunlar şifahi bilgi verilmesinin yanında muhakkak resmi evrakla hasta sahibine bilgi verilir.
PERSONELE:
- Kurulun kararı ilgili personele bildirilir.
- Kurul ilgili personeli kusurlu bulmuş ise dosya gerekli idari ve adli takibat için Başhekimliğe üst yazı ile iletilir.
- İdare, 657 sayılı kanuna göre gerekli idari ve adli takibi yapar.
HASTA HAKLARI İHLALLERİNDE BAŞVURULACAK YERLER:
Her işlem internet aracılığıyla Sağlık Banklığımız Hastanemiz Hasta Hakları Sayfasına aktarılmaktadır.
- İnternetten www.saglik.gov.tr adresinden Bakanlığımız Hasta Hakları sayfasına
- Alo 184 sabim hattı.
- Başbakanlık Bilgi Edinme Merkezine ( BİMER ).
- Sağlık Müdürlüğü Hasta Hakları İl Koordinatörlüğüne.
- Kamu hastaneleri birliği hasta, çalışan güvenliği birimine
- Hastanemiz Hasta Hakları Birimine bir zat gelerek ya da Hasta Hakları Birimine tahsisli 0.362.230.91.00 / 513 iç hatlarımızı Hastanemiz telefon santralinden bağlatılarak Şikayet Öneri İstek başvurusu yapılır.
Saygılarımızla...